‘Waarom hebben kappers geen vet op de botten’?
Is dat een gebrek of komt het juist voort uit je kracht?

In deze serie gaan we deze vraag stellen op alle vlakken van je bedrijf, vandaag aflevering 2: Kiezen.

Kiezen

Als je nergens voor staat, val je voor alles. Een super goeie quote van de heren van 365 dagen succesvol wat mij betreft. Kiezen dus. Hoe je werkt, hoeveel je werkt, waar je werkt, hoe je je agenda inpland, hoe vaak je met je team praat, wie je ideale klant is. Het allermooiste aan ondernemen is dat jij in alle vrijheid mag kiezen. Maar doe je dat ook? Of laat je jouw keuzes vaak afhangen van anderen?

Zo ja, van wie dan? Samenwerken en samen kiezen met je team is uiteraard altijd super goed en belangrijk, een draagvlak creëren is onmisbaar, al bepaal jij uiteindelijk welk idee en welke weg jullie gaan. Omdat jij dus die ondernemer bent. De lasten maar ook de lusten, heel belangrijk om jezelf regelmatig aan te herinneren! Of ben je heel vaak zo druk met alles tegelijk doen dat je misschien niet eens meer weet wat jij wilt of zou kiezen? Neem daar dan juist in deze tijd ruimte voor!

Gemakkelijker

Geloof me, als jij kiest dan gaat alles makkelijker, sneller, fijner en vooral duidelijker! Je team zal je dankbaar zijn als er een duidelijke rode draad is waar iedereen zich aan houdt. Dat ze weten wat er van hun verwacht wordt. Een salonhandboek is daar supergeschikt voor. Onze trainer Wolfgang Peppmeijer zorgt in ons membership dat alle leden die op de allerbeste manier invullen. Het lijkt misschien iets eenvoudigs maar het is enorm belangrijk voor je bedrijf. Daar staan de huisregels is, daar staat waar jullie voor kiezen. Deze geven nieuwe werknemers richting. Deze zorgen ervoor dat jullie naar buiten toe als eenheid reageren. En wie mag de doorslaggevende keuzes maken? Jij alweer:) Daarbij is het een hele mooie tool om te gebruiken in  gesprekken met je team en in functioneringsgesprekken. Je kunt jouw mensen aanspreken op regels die jullie (grotendeels) samen bedacht hebben als zij zich er niet aan houden.

Voordat je het handboek kunt invullen zijn er een aantal zaken die je eerst duidelijk moet weten. Zodat het ook echt aansluit bij jouw wensen voor jouw bedrijf. Het zijn zaken als: spreken jullie klanten offline en online aan met u of met jou? Wat zijn de regels omtrent telefoons? Hygiene? Etcetera..

Ideale Klant

Heel belangrijk om eerst te weten: Wie is jouw ideale klant? Daar draait het namelijk allemaal om. Hoe meer jouw soort klanten er komen hoe leuker je werk wordt. Door heel duidelijk te kiezen weten die mensen je ook veel sneller te vinden, of kunnen ze je überhaupt gaan vinden. Je uitstraling naar buiten gaat ineens over iemand. Je gaat iemand  voor je zien omdat jij die persoon een gezicht gaat geven. Dat praat zoveel gemakkelijker en er komt meer eenheid overal in je salon en in je uitingen op je website en social media.

Is dan niet meer iedereen welkom? Natuurlijk wel. Iedereen die graag bij jou wilt horen mag erbij. Je zult altijd klanten aantrekken die niet op je ideale klant lijken maar zich wel heel prettig voelen bij jou, dikke prima (meestal;)). Maar je praat naar buiten toe en in je team tegen jouw ideale mensen.

JIJ

Want: Jij mag kiezen voor wie jij je zaak graag open doet. Jij mag kiezen wie je het liefste knipt en hoe je wilt dat jouw team in je zaak staat. Jij mag kiezen hoe jij je naar buiten presenteert. Hier gaan we dieper op in bij JUMP! In de training ‘social media op jouw manier’.

Geef jezelf dus vooral nu die toestemming om te kiezen. Jij mag zorgen dat jij de beste mensen voor jou aan het werk hebt om jullie ideale klanten te kunnen bedienen. Jij mag kiezen wie jij het liefste om je heen hebt!  Jij mag geld verdienen! Jij mag ruimer leven dan iemand die niet altijd 100% de focus heeft op haar/zijn bedrijf. Jij mag ontvangen en genieten van wat jij helemaal zelf tot stand hebt gebracht.

Wie neem je serieus?

Jij mag ook graag  kiezen om niks te doen met opmerkingen over je salon van Mientje om de hoek die zelf nog nooit gewerkt heeft. Mientje mag je op andere gebieden serieus nemen misschien maar niet op ondernemersvlak. Want daar heeft ze geen bal verstand van. Jij mag ook kiezen welk idee uit je team geweldig is om te volgen en jij mag ook zeggen waar niet.

Laat alle meningen  en adviezen lekker waar ze horen. Zoek de mensen uit waar jij graag iets van aanneemt. In je omgeving of online, in een boek of een programma. Het maakt niks uit waar, als jij je als ondernemer maar blijft ontwikkelen. Dat je kunt levelen over je keuzes. Zodat jij zeker weet dat jouw bedrijf over jou blijft gaan. Dat jij risico’s neemt door in elk geval te ondernemen op jouw manier. Jouw creativiteit, jouw missie, jouw visie, jouw fun, jouw pensioen. Jouw rust ‘s nachts. Jij hebt aan niemand behalve jezelf iets uit te leggen. Zo lang jij jezelf recht in de spiegel aan kunt kijken ‘s avonds is alles ok.

Vraag hier je groeigesprek aan 

GROEIGESPREK

of meld je direct hier aan voor de Business Academy

Business Academy

en betaal pas na 3 maanden. Een JUMP! initiatief in deze bizarre tijd. Jouw bedrijf 2.0, je bent van harte welkom!

Wij gaan je begeleiden naar jouw bedrijf dat aan alle kanten klopt. Dat jouw salon nergens (meer) rammelt. Dat het gaat op jouw manier en jij heerlijk slaapt.  

Volgende aflevering: Groeien

Geschreven door Sharon Wessels, trainer bij JUMP! management voor kappers

Vraag hier je groeigesprek aan!