Wolfgangs Blog

Een blog van Wolfgang

Tevreden of enthousiaste klanten?

Generaliserend zou je kunnen zeggen dat veel kapsalons tevreden klanten hebben en sommige kapsalons hebben enthousiaste klanten. Wat betreft de vaktechniek gaat de consument er vanuit dat in elke kapsalon goed werk wordt afgeleverd. Permanente educatie op vaktechnisch gebied is dus een basisvereiste voor alle salons. Maar hoe klanten jouw salon beoordelen heeft nog met andere componenten te maken dan goed kunnen knippen en kleuren.

Haar verwijderen

Vroeger gingen klanten vooral naar de kapper om overtollig haar te laten verwijderen. Die klanten zijn er nu nog. Wie verder niets anders wil dan zijn haar laten knippen of kleuren is bij een kapsalon met een gunstige prijs en een hoog werktempo in goede handen. Als ook de vaktechniek in orde is hebben deze salons tevreden klanten.

 

Veeleisender

Tegenwoordig zijn veel consumenten mondiger en veeleisender geworden. Zij gaan vooral naar de kapper om hun uitstraling te verhogen of een probleemoplossing te bespreken. Dan spelen ook factoren zoals professioneel adviseren, service, werksfeer en de hygiëne een grote rol.

Professioneel adviseren

Er is verschil tussen adviseren en professioneel adviseren. Meestal komt de klant met een wens en bespreekt dat met de kapper en de kapper gaat het vervolgens realiseren. Grote kans dat je dan een tevreden klant hebt. Professioneel adviseren gaat nog een stap verder. Door een goede vraagtechniek kom je erachter wat de klant echt wil of wat de klant nodig heeft. Grote kans dat je door professioneel adviseren enthousiaste klanten krijgt.

Service

Wat betreft de service gaat het bij de ‘haarverwijderaar’ vooral om een goede vaktechniek, de snelheid van werken en een gunstige prijs. Dan heb je al snel tevreden klanten. Veeleisende klanten zijn pas enthousiast bij een uitgebreidere service.

Wasmassage

In veel kapsalon wassen ze je haar, iets wat een klant thuis ook zelf kan doen. In andere kapsalons krijg je een complete wasmassage en dat kun je thuis niet zelf doen. Grote kans dat je de klanten hiermee enthousiast maakt.

Bepaal je doelgroep

Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden om van tevreden klanten enthousiaste klanten te maken maar hiervoor moet je eerst als eigenaar je visie bepalen en welke ‘doelgroep’ je graag enthousiast wilt maken. Om tevreden klanten te krijgen kun je een lager tarief hanteren omdat je minder service biedt, minder faciliteiten hebt en minder aandacht geeft. Ook wordt er minder van de medewerkers verwacht wat betreft sociale en communicatieve vaardigheden. Zij moeten gewoon goed werk afleveren.

Bepaal je beleid

Heb je voor enthousiaste klanten gekozen dan kan dat niet zonder beleid. Welk ‘soort’ mensen wil je bereiken? Schrijf een profiel van je ideale klant. Welk ‘soort’ medewerkers heb je hiervoor nodig? Schrijf een profiel van je ideale medewerker.

Wil je meer weten over hoe je van tevreden klanten enthousiaste klanten kunt maken schrijf een mail naar info@pepptalk.nl of JUMP! management voor kappers

Geschreven door Wolfgang Peppmeier, trainer bij JUMP! management voor kappers