JUMP! mvk


Serie ‘Vet op de botten’

Aflevering 1

‘Waarom hebben kappers geen vet op de botten’?
Is dat een gebrek of komt het juist voort uit je kracht?

In deze serie gaan we deze vraag stellen op alle vlakken van je bedrijf, vandaag het deel waar alles mee begint:

Stomme stemmen.

Jezelf serieus nemen, (hoe) doe jij dat? Zelfvertrouwen, heb jij dat en leef je er ook naar?
Eerst even over de kleine groep kappers die het nu relatief goed hebben. Die een pot ‘onvoorzien’ hebben. Waardoor zij zich nu vooral zorgen maken om hun gezondheid en die van mensen om zich heen. Hoe komt dat? Ze lieten zich o.a. nergens onderweg door hun eigen stomme stemmen weerhouden van hun pad. Zij zitten btw verrassend vaak in het hoogsegment zoals dat heet. Of heet dat gewoon het juiste segment!?

Stomme stemmen iedereen heeft ze, alleen niet iedereen luistert ernaar. Is het zo dat het leven dan tot nu toe zo mild was voor die groep? Nope. Het is al vaker aangetoond dat juist mensen met een rugzak verder komen, doorzetters zijn. Maar.. als je (ook) bij de groep pleasers hoort gaat dat niet zo gemakkelijk. Of mooier gezegd, de gevers. Heb je daarnaast ook nog veel stomme stemmen waar je onbewust steeds weer naar luistert dan heb je een mooie mix om niet al teveel zelfvertrouwen te hebben. Dan neem je vaak anderen buiten jou serieuzer dan jezelf. Dat pleasen komt ergens vandaan. Vaak heb je je als kind al teveel moeten aanpassen en ben je daar al gestart met kameleonnen.

Super kwaliteit
Een gever zijn brengt je heel veel. Waarschijnlijk de basis van jouw bedrijf. Je kunt je namelijk fantastisch inleven in mensen waardoor jij een klantenmagneet zult zijn. Wat enorm goed is voor je zaak. Kappers zullen graag voor je werken want je bent een goede, plichtsgetrouwe, lieve chef. Je gever zijn inzetten als kracht, een fantastische kwaliteit. Je past super goed in je dienstverlenende vak. Je bent creatief en vaak goed in je vak maar je hoeft niet eens de allerbeste kapper te zijn, jij geeft mensen een enorm goed gevoel en jij ziet mensen ook echt, een mega kwaliteit.

Vaak zijn dit mensen waar je aan de buitenkant helemaal niet ziet dat ze minder zelfvertrouwen hebben. En dat is ook lang niet op alle vlakken zo. Ze zijn niet voor niks ondernemer! Ze weten wel degelijk wat ze willen maar die stomme stemmen…

…Je hebt mega voelsprieten waardoor niks je ontgaat. Is er in het team iets niet ok? Jij voelt het. Is er een klant niet blij, jijj hebt het direct in de gaten. En.. vaak handel je er ook naar. Zonder eerst afstand te nemen en je af te vragen: “Is dit mijn probleem’? ‘Moet ik dit oplossen’? ‘Kan ik dit laten waar het hoort’? Je haalt de angel uit het probleem voordat het groter kan worden. Super goed maar soms ook vermoeiend. Jij bent niet (eind)verantwoordelijk voor alles!

Stomme stemmetjes

Daarnaast komen negatieve dingen hard binnen, blijven hangen en complimenten kun je vaak niet ontvangen. Of je wimpelt het weg als ‘dat is toch normaal’. Nope, dat is jouw gave.

Stomme stemmen zitten vaak erg vastgeroest en komen bij de negatieve dingen keihard omhoog. Voorbeelden kunnen zijn:

‘Van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan’: Stem: Ik ga maar niet áán mijn zaak werken want ik moet keihard mijn best doen in mijn zaak en ik moet er àltijd zijn.

Zoohoo, wat een auto’, of ‘toe maar, zo ver op vakantie’: Stem: Als mensen maar niet zien dat ik geld verdien, dat mag niet, ik ben bescheiden en niet te duur, straks lopen ze weg!

‘Doe maar normaal dan val je iig niet op’: Stem: Laat ik maar niet al te trots zijn, dan vinden ze me straks arrogant.

‘Medewerker: Ik weet niet hoor maar kan ik die prijs wel vragen? ’Ja. Want dat kost het’ , zou je antwoord mogen zijn, maar je denkt: ‘AU!?’: Stem : Maar het is helemaal niet duur, want, en, etc ga je aan het uitleggen. Lijden i.p.v leiden.

Als je daarnaar blijft handelen en daar niet mee aan de slag gaat, blijf je proberen het iedereen naar de zin te maken. Doe jij jezelf zo tekort. En jouw zaak. Jouw bestaan en dus ook jouw fun.

Lief voor jezelf

Stomme stemmen weerhouden je op die manier ook om fatsoenlijke prijzen te vragen, gebaseerd op de feiten. Je huur, je loonkosten, JOUW SALARIS, etc.. Waardoor je steeds maar door de ogen van je klant en soms zelfs personeel blijft kijken naar de prijzen. En jij maar zwoegen.
Sterker nog. Omdat jij niet voor jezelf kiest zit jij nu in deze bizarre situatie. Zonder reserves. Leven in overvloed hoefde niet voor jou? Jij hoeft geen fatsoenlijk salaris? Uiteraard wel en dat mag ook gewoon. Dat is niet onbescheiden, dat heet ondernemen.

Je hoeft nergens bang voor te zijn. Je hebt niet voor niks klanten, jij bent vet goed in wat je doet! Je geeft ook aan de plaatselijke voetbalclub en stuurt bloemen naar je klanten. Je staat er altijd en gunt iedereen het beste. Nu jezelf nog. Exit stomme stemmen. Die heb je ergens onderweg opgelopen en die blijven zichzelf maar herhalen. En die gaan we tackelen. Zodat jij jezelf de credits gaat geven die je altijd al verdient.
Jouw bedrijf moet als een puzzel in elkaar passen. Voor jou, voor het voortbestaan van je zaak. Jij merkt nu keihard dat jij de eindverantwoordelijke bent. Dat je misschien die verantwoordelijkheden vooral nam op de werkvloer en het zorgen voor je mensen en je verder vooral nergens mee bezig hield. Omdat je bent wie je bent en daar enorm goed in bent en niet alles tegelijk kunt zijn. Geen tijd, of geen interesse.

JUMP!

Niemand kan alles tegelijk zijn, ook al doe je nog zo je best. Doe wat je goed kunt, waar JIJ blij van wordt en besteed de rest uit of zoek er hulp bij. Heel erg normaal.

Daar komt JUMP! In beeld. Wij gaan je helpen op elk vlak. We maken je bewust van je stomme stemmen tot het op orde brengen van je financiele situatie zodat je potjes gaat creëren en je dit nooit weer meemaakt. We gaan je helpen kiezen, je helpen met je team en alles wat er komt kijken bij een salon.

Vraag hier je groeigesprek aan

GROEIGESPREK

 

of meld je direct hier aan voor de Business Academy en betaal pas na 3 maanden.

BUSINESS ACADEMY

 

Een JUMP! initiatief in deze bizarre tijd. Jouw bedrijf 2.0, je bent van harte welkom!

Geschreven door Sharon Wessels, trainer bij JUMP! management voor kappers

Volgende aflevering: Kiezen